• Юлиян Величков

Какво трябва да знае всеки за линк билдинга?


Как се прави линк билдинг


За никого с опит в дигиталния маркетинг не е новина, че линковете от чужди сайтове са от основно значение за успеха на твоите SEO усилия. Ако трябва да опростим безкрайно много същността на SEO, стига съдържанието ти да е с високо качество, колкото повече качествени връзки (линкове) към сайта си получаваш, толкова по-голям е шансът неговото съдържание да се класира в Google.


Възникват важни въпроси като: какво представляват качествените линкове от други сайтове? Как да ги разпознаем?


Продължи да четеш, за да научиш какво трябва да направиш, за да оцениш бързо качеството на обратната връзка от друг сайт и какви показатели могат да ти бъдат от голяма полза.


Съдържание

  1. Защо линковете от други сайтове са важни?

  2. Трите нива на линкове

  3. Колко е важна релевантността на нишата?

  4. Как да идентифицираш бързо релевантни домейни?

  5. Рейтинг на домейна (DR), авторитет на домейна (DA) и авторитет на страница (PA)

  6. Как да установиш трафика на даден сайт?

  7. Какви са санкциите на Google за черен линк билдинг?

  8. Чеклист за качеството на линковете


1. Защо линковете от други сайтове са важни?

Линковете от други сайтове водещи към друг сайт са особено ценни за SEO, защото представляват “вот на доверие” от един сайт към друг.


По същество обратните връзки към вашия уебсайт са сигнал за търсачките, че други гарантират за качеството на вашето съдържание. Ако редица авторитетни сайтове водят към една и съща уеб страница или сайт, търсачките могат да направят извод, че съдържанието е качествено и следователно си струва да се класира на по-предна позиция в SERP. Така че печеленето на подобни линкове има особено положителен ефект върху позицията на сайта в търсачките.


2. Трите нива на линкове

За Google съществуват три нива на външни линкове: ниско качество, средно качество и високо качество.


Google класифицира нискокачествените линкове като спам. Това са обратни връзки, които са създадени по изкуствен начин, идват от нискокачествени сайтове или такива, които не са релевантни и като цяло противоречат на указанията на търсачката.


Връзките със средно качество предлагат известна стойност и са по-лесни за набавяне от висококачествените. Висококачествените връзки осигуряват най-голяма стойност, те идват от авторитетни релевантни сайтове, но са най-трудни за изграждане.


3. Колко е важна релевантността на нишата?

Напълно резонно, нишата на сайта, който споделя линк към друг сайт е фактор за класирането. Още през 2012 г. член на екипа на Google Search публично призна, че релевантността на външния линк е фактор за класиране.


Получаването на линк от страница с висок Page Rank винаги е било ценно, днес по-важна е релевантността на темата на сайта по отношение с вашата. Релевантността е новият Page Rank.

— Andre Weyher, Google Search Quality Team


Съществуват три начина, по които Google може да оцени уместността на обратната връзка. Подредени по значимост:

  • Релевантност на сайта: линковете трябва да идват от авторитетни сайтове във вашата ниша.

  • Релевантност на страницата: линковете трябва да са контекстуално релевантни за публикацията.

  • Anchor текст: текстът на anchor (котвата) трябва да е контекстуално релевантен към съдържанието, с което се свързва.


Когато и трите фактора са налице, то логично се получава перфектният тип външен линк.


4. Как да идентифицираш бързо релевантни домейни?

Един от най -лесните начини да идентифицираш голям брой подходящи домейни, към които да се насочиш за изграждане на връзки, е да проучиш сайтовете, които водят към конкурент. Още по-добре, линковете на водещ уебсайт в нишата на твоя сайт.


За да провериш линковете, които водят към даден сайт може да използваш познати инструменти като Ahrefs, Serpstat, MOZ и други. Да разгледаме пример с Ahrefs.



Линк билдинг сайтове
На скрийншота виждаме част от 36 323 сайта, които водят към backlinko.com

Преглеждайки линковете, които водят към сайта даден конкурент, ще получиш списък със сайтове. Можеш ръчно да проучиш този списък. За да направиш това трябва просто:


Да посетиш сайта, който е сложил линк към твоя конкурент: провери началната страница и идентифицирай фокуса на сайта.

Разгледай блога: прегледай няколко публикации от него. Провери връзките, към които отива сайтът. Ако той насочва към много сайтове, които не са от значение за нишата, това е предупредителен знак за внимание.


Обикновено ще ти отнеме няколко часа, за да провериш профила на линкове на конкурент. Като алтернатива има множество инструменти като Ahrefs, MOZ, Serpstat и други, които могат автоматично да категоризират домейни по ниши, като по този начин процесът става много по-бърз и лесен.


Това обхваща причините защо би искал да се насочиш към сайтове в твоята ниша и как бързо да идентифицираш подходящи домейни. Следващият етап от оценката на качеството на даден линк е преглед на съответните SEO показатели.


5. Рейтинг на домейна (Domain Rating - DR), авторитет на домейна (Domain Aurhority - DA) и ранг на страницата (Page Rank - PR).

Един от най-утвърдените SEO показатели, които повечето специалисти по оптимизация на сайтове за търсачки вземат предвид е авторитет на домейна (DA). Представлява параметър, използван за оценка за това колко добре даден сайт се класира на страниците с резултати на търсачките (SERPs).


Domain Authority може да е с оценка между 0 и 100. Нов сайт стартира винаги с DA 0. Уебсайт като Hubspot, получава около 4 милиона посетители на месец и има авторитет на домейна от 91. Друга подобна метрика е Domain Rating (DR). Подобно на DA, DR има оценка между 0 и 100. Тук отново колкото по-висок е резултатът, толкова по-добър е сайтът.


Сайт с високи DA и DR ще предадат част от своето доверие на всеки сайт, към който поставят линк. Създаването на връзки с подобни линкове се нарича Link Juice.


DA и DR са ключови показатели, които трябва да се имат предвид при провеждане на кампания за линк билдинг.


Добра отправна точка е насочване към сайтове с DA или DR от 20+. А добър безплатен инструмент, с който може да се провери DA има Moz.



Проверка на авторитет на домейн


6. Как да видиш трафика на даден сайт?

Докато DA, DR и PR предлагат бърз начин, с който да научиш качеството на обратната връзка, то има и други показатели, които трябва да вземеш предвид като трафика на сайта.


Колкото повече трафик получава един сайт, толкова по-голям е шансът някой посетител да кликне върху линка към твоя сайт и да го посети. Google обръща внимание на подобен сигнал и затова линк от сайт със значителен трафик обикновено ще доведе до допълнителна полза за твоя сайт.


На теория сайт с висок DA или DR получава значителен трафик. Това обаче не винаги е така. Някои сайтове имат висок DA, но имат много слаба посещаемост. Затова е добре да провериш броя на посетителите, които даден сайт има преди да поискаш линк от тях.



Проверка на трафик на сайт


Можеш да използваш Serpstat, за да видиш прогнозни данни за трафика на даден сайт. Алтернативни инструменти, които може да използваш за бърза проверка на статистиката на сайт са SimilarWeb, както и Ahrefs. Имай предвид, че предоставената цифра е приблизителна и често може да се различава драстично, затова е добре да сравниш доколко се различава трафикът за твоя сайт (според конкретна платформа) от реалните посещения.


7. Санкциите на Google за черен линк билдинг

Повечето хора, които управляват сайтове се опитват да изградят линкове към съдържанието си. Разбира се, начинът, по който хората получават връзки варира. Често използван метод, популярен и в България е купуването на линкове с цел подобрение на класирането на сайт.


Други собственици на сайтове и SEO специалисти се стремят да генерират линкове към сайтовете си изцяло органично и етично. Тази дейност е известна като White hat SEO (бяло SEO) и включва практики като guest blogging (публикуване на статия в друг блог срещу линк).


Google се стреми да установява, когато даден сайт се популяризира с помощта на черен линк билдинг и да ги санкционира. Начинът, по който Google класира резултатите от търсенето е чрез прилагане на различни санкции срещу сайтове, които смята, че използван непозволени методи за линк билдинг.


През лятото на 2021 г. стартира въвеждането на ъпдейта Google Link Spam Update 2021. Този актуализация на алгоритъма на компанията е с цел по-сериозна борба с линк спама на няколко езика.


Google Link Spam Update приключи на 24 август 2021 като въвеждането му отне по-дълго от очакваното време. Google прилага нов метод за откриване на нискокачествен линк билдинг и това трябва да бъде предупреждение за всеки, който разчита на този метод за манипулиране на търсачката.


Съществуват шест често срещани причини, поради които даден сайт може да получи наказание от Google. Те са:


1. Прекомерно реципрочно линкване

Може да получите наказание за твърде чест обмен на линкове с други сайтове.

2. Ръчно наказание за спам при линковете

Ръчното наказание се прилага, когато представител на Google е прегледал вашия сайт и е установил, че купувате линкове.

3. Алгоритъм Link - Spam - Penalty (линк - спам - наказание)

Този вид наказание за линк билдинг се налага автоматично от ботовете по същата причина като изброените по-горе наказания.

4. Наказание за ниско качество на връзките

Подобно наказание може да бъде получено, когато събирате нискокачествени/ спам линкове към сайта си.

5. Санкция за неестествени изходящи линкове

Тази санкция се налага, когато Google сметне, че продаваш връзки. Често това е резултат от линк билдинг със сайтове извън нишата на твоя сайт. Например сайт за козметика дава линк към сайт за спортни стоки.

6. Частна блог мрежа (PBN)

Това наказание може да се получи, когато твоят сайт е част от PBN или получаваш голям брой линкове от PBN. Когато получиш линк от сайт, който е санкциониран от Google, вероятно класирането на сайта ти търсачката ще се влоши. За да избегнеш този проблем, трябва да идентифицираш сайтове, които имат подобни санкции.


Алтернативен метод е да използваш инструмент за преглед на трафика на сайта. Ако има внезапен спад в трафика при търсене, то има голям шанс дадено наказание от Google да е повлияло на сайта. Това ще се отрази на качеството на линк от него.


Ако получиш линк от сайт, който има наказание за черен линк билдинг, може да поискаш disavow от профила си в Google Search Console. Когато поискаш disavow за даден линк към сайта си, ти казваш на Google, че не искаш твоят сайт да има нещо общо с линка и той спира да бъде вземан предвид.



Какво представлява линк билдингът?

Твоят чеклист за проверка на качеството на линковете


  • Релевантност: в твоята ниша без спам линкове

  • Авторитет на домейна (DA): минимум DA 20+

  • Трафик на сайт: минимум 1000 посетители на месец


Това е всичко. Чеклистът е изключително лесен за запомняне и употреба. Ако следваш тези прости правила, когато проучваш възможности за линк билдинг, то лесно ще можеш да идентифицираш качествените обратни връзки, които да получиш за своя сайт.

Заключение

В заключение, висококачественият беклинк е натурален, с висока репутация и високо релевантен. Докато висококачествените линкове дават най-висока стойност, ще получиш такава и от линкове със средно ниво и би искал да избягваш нискокачествени / спам линкове на всяка цена.





20 преглеждания0 коментари